Jak wyjść z uzależnienia?

Jak wyjść z uzależnienia?

Większość osób, które angażują się w zachowania uzależniające i dalej rozwijają rzeczywiste uzależnienie, uważa, że przezwyciężenie go jest większym wyzwaniem niż się spodziewali. Nawet jeśli trudności, jakie ludzie mają z rzuceniem narkotyków są dobrze znane, to kiedy ludzie zaczynają ich używać, często czują, że albo uzależnienie jest mitem i mogą rzucić je, kiedy tylko chcą, albo że są wyjątkiem od reguły. Jest to jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku uzależnień od substancji lub zachowań związanych z czynnościami takimi jak nadmierne jedzenie, seks, hazard, zakupy i ćwiczenia.

Sytuację komplikuje jeszcze bardziej fakt, że w przypadku każdego uzależniającego zachowania istnieją osoby, które są w stanie zaangażować się w to zachowanie bez rozwijania uzależnienia. Dotyczy to wszystkich uzależnień behawioralnych (niektóre z nich obejmują zdrowe lub konieczne działania, takie jak jedzenie, ćwiczenia fizyczne i zakupy), ale także używania substancji, w tym kontrolowanego picia, rekreacyjnego używania marihuany, a nawet kontrolowanego używania heroiny.

Większość ludzi myśli, że są jednymi z niewielu szczęśliwców, którzy nie chcą się zaczepić i niestety nie zdają sobie sprawy z prawdy, dopóki nie jest za późno.

Zanim rozpoznają potrzebę zmian, mogą nawet nie chcieć. Zanim zdadzą sobie sprawę, że uzależnienie powoduje poważne problemy, potrzeba lat, by zmierzyć się z jego negatywnymi skutkami.

Podjęcie decyzji o zmianie

Prędzej czy później większość ludzi, którzy są uzależnieni, decyduje się na zmianę. Po podjęciu decyzji, większość ludzi ma na uwadze konkretny cel. Może to być całkowita rezygnacja z niektórych uzależniających zachowań lub substancji, ale nie wszystkie, zmniejszenie ilości czasu lub pieniędzy wydawanych na zachowania uzależniające lub zmniejszenie szkodliwości zachowań uzależniających. Na przykład, wielu narkomanów decyduje się rzucić heroinę lub metamfetaminę, ale decyduje się nadal pić alkohol, palić papierosy lub marihuanę. Wiele osób pijących duże ilości alkoholu stawia sobie za cel wypicie tylko jednego drinka dziennie, albo tylko społecznie. Uświadomienie sobie swojego celu przed wprowadzeniem go w życie jest pomocne w osiągnięciu sukcesu w zmianie uzależniającego zachowania.

Chociaż całkowite zaprzestanie jest najlepszą drogą do odnowy biologicznej, zmniejszenie lub wyeliminowanie stosowania najbardziej szkodliwych substancji jest ogromną poprawą i znacznie ograniczy wyrządzoną szkodę.

To samo odnosi się do uzależnień behawioralnych: Każdy, kto zdecyduje się całkowicie zrezygnować z jedzenia, zmierza do zaburzenia odżywiania, choć zaprzestanie objadania się i przyjęcie zdrowej diety jest zdrową decyzją o zmianie. Całkowita abstynencja od seksu może być kolejną formą uzależnienia od seksu, znaną jako anoreksja seksualna, jednak rozwijanie zdrowej intymności po uzależnieniu od seksu może być bardzo satysfakcjonujące. I zmniejszenie obsesyjnego wysiłku fizycznego do poziomu zdrowego jest prawdopodobne, aby poprawić zdrowie i wellness więcej niż rzucanie ćwiczeń całkowicie.

Podejmowanie decyzji o zmianie i decydowanie o tym, jak ta zmiana będzie wyglądać, jest procesem, który często trwa jakiś czas. Nazywa się to etapem kontemplacji, ponieważ obejmuje on kontemplację lub zastanowienie się nad tym, czy zmienić i na czym ta zmiana powinna polegać. Ambitne cele nie zawsze są najlepsze; lepiej wyznaczyć sobie cel, który rzeczywiście osiągniesz, niż planować rzucić zimnego indyka i skończyć z powrotem, co może być bardziej niebezpieczne, niż po prostu kontynuować bez żadnych zmian. Konsultacja z lekarzem, doradcą ds. uzależnień lub psychologiem jest szczególnie pomocna na tym etapie, ponieważ specjaliści ci mogą pomóc w zrozumieniu ryzyka i tego, co może pomóc je złagodzić.

Przygotowanie do zmiany

Kiedy już będziesz miał jasność co do celu, być może nadal będziesz musiał przygotować się do zmiany. Przygotowania obejmują usunięcie z domu zarówno substancji uzależniających, jak i wyzwalaczy w życiu, które mogą zwiększyć prawdopodobieństwo ponownego użycia tych substancji.

Ludzie uzależnieni od seksu mogą być zmuszeni do pozbycia się porno i usunięcia stron internetowych z ich historii online i ulubionych. Osoby przejadające się nadmierną ilością jedzenia mogą być zmuszone do przejrzenia swoich szafek z jedzeniem i pozbycia się zapasów cukierków i ciasteczek. Shopaholicy i problemowi hazardziści mogą potrzebować obciąć swoje karty kredytowe i umówić się z bankiem na wystarczającą ilość gotówki, aby pokryć rachunki i koszty utrzymania.

Być może najtrudniejsze przygotowania dotyczą relacji społecznych, które często skupiają się na zachowaniach uzależniających dla osób uzależnionych.

Rzucenie nagle uzależniającego zachowania może być samotne, zwłaszcza jeśli straciłeś kontakt z ludźmi, którzy nie lubią tych samych zachowań.

Ciężko pijący często uważają, że dołączenie do grupy samopomocy, takiej jak AA, pomaga mieć grupę kumpli, którzy rozumieją, przez co przechodzą.

Poświęć czas na skontaktowanie się z przyjaciółmi i rodziną, którzy wesprą cię w realizacji twoich celów, nie osądzając cię, jeśli czasy staną się ciężkie, a ty się wymkniesz. Możesz również pozwolić tym przyjaciołom, którym pijesz, zażywasz narkotyki lub angażujesz się w zachowania uzależniające, wiedząc, że zamierzasz się zmienić. Mogą oni nie zrozumieć, a Ty możesz być mile zaskoczony. Tak czy inaczej, dobrze jest dać im znać o swoim celu i o tym, co mogą zrobić, aby go wesprzeć, nawet jeśli oznacza to oderwanie się od przyjaźni.

W przypadku uzależnienia od alkoholu i narkotyków, dobrze jest porozmawiać z lekarzem lub miejscową kliniką odwykową o tym, czy potrzebujesz pomocy medycznej w rzuceniu palenia. W dzisiejszych czasach istnieje o wiele więcej możliwości uzyskania leków, które pomogą złagodzić objawy odstawienia, a jeśli masz ukryty problem ze zdrowiem psychicznym, taki jak lęk lub depresja, możesz poczuć się gorzej w fazie odstawienia. Zazwyczaj lekarze i przychodnie lekarskie są bardzo pomocne i entuzjastycznie podchodzą do udzielenia Ci pomocy, więc nie wahaj się wyciągnąć ręki.

Rzucenie uzależniającego zachowania

Rzucenie pracy jest innym doświadczeniem dla każdego. Niektórzy uważają ten proces za wyzwalający i wzmacniający, i czują, że mogą osiągnąć wszystko. Inni uważają, że jest to bolesne, trudne i frustrujące, czasami wymagające wielu nieudanych prób, zanim osiągną swój cel. Jeszcze inni odkrywają nowe strony siebie podczas procesu wychodzenia z domu (np. większą zdolność do współczucia).

Rzuć uzależnienie i uzyskaj pomoc. Wejdź na stronę koniecuzaleznien.pl

Previous Tłmaczenia branży farmaceutycznej
Next O eksporcie i imporcie chemikaliów

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

FAŁSZYWA INFORMACJA – SKUTECZNA REAKCJA LUBUSKICH POLICJANTÓW

Do ośmiu lat pozbawienia wolności grozi 33-latkowi, który zadzwonił na numer alarmowy 112 i przekazał, że ma przy sobie karabin, granaty i zakładnika. Skuteczne działanie lubuskich policjantów doprowadziło do zatrzymania

Wiadomości 0 Comments

„LUBUSKI DZIELNICOWY BLIŻEJ DZIECI” – FINAŁ PEŁEN UŚMIECHÓW

28 kwietnia w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp. odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród laureatom i wyróżnionym w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym „Lubuski dzielnicowy bliżej dzieci”. Wydarzenie zorganizowane przez Wydział

Wiadomości 0 Comments

Korzystając z krajowej mapy zagrożeń bezpieczeństwa możesz uratować ludzkie życie

Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa to aplikacja dzięki, której ponad 1,1 mln ludzi podzieliło się z Policją swoimi spostrzeżeniami na temat zagrożeń występujących w miejscu ich zamieszkania, pracy, nauki czy wypoczynku.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź