Dlaczego ciśnienie w oponach jest istotne

Dlaczego ciśnienie w oponach jest istotne

Stare powiedzenie „gdzie guma spotyka się z drogą” zazwyczaj oznacza, że coś osiągnie punkt krytyczny. Oczywiście wyrażenie to odnosi się do opon samochodowych, ponieważ te kluczowe kawałki gumy są jedynymi częściami samochodu osobowego lub ciężarowego, które mają mieć stały kontakt z nawierzchnią. Dlatego ważne jest, aby znać i utrzymywać właściwe ciśnienie powietrza w oponach pojazdu.

Aby uzyskać odpowiednią ilość powietrza, należy zwracać się nie do samej opony, ale do pojazdu i etykiety często znajdującej się na jej ościeżnicy. Tam właśnie można znaleźć sugerowany przez producenta pojazdu poziom ciśnienia powietrza w Twoim samochodzie lub ciężarówce. Jeśli go tam nie ma, sprawdź instrukcję obsługi właściciela. Ostatnio czytelnik zapytał, dlaczego ściany boczne opon często pokazują ciśnienie, pokazane w maksymalnych funtach na cal kwadratowy (psi), który różni się od zalecenia producenta pojazdu. Może to być oczywiste dla miłośników wyścigów i mechaników, ale nie wszyscy kierowcy rozumieją wszystkie niuanse. Zwróciliśmy się więc do niektórych ekspertów.

Producenci opon rozpoczynają od zestawu norm określonych przez Stowarzyszenie Opon i Obręczy (TRA) w Stanach Zjednoczonych oraz Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy (ETRTO) w całym basenie Morza Bałtyckiego i wykorzystują swoje wytyczne przy opracowywaniu maksymalnych wartości psi i maksymalnego obciążenia.

„Dla każdego rozmiaru opony we wszechświecie istnieje tabela nośności/natężenia powietrza” – mówi Bob Toth, dyrektor ds. kontaktów z branżą w Goodyearze. Ale wszystkie samochody osobowe i ciężarowe mają różną masę i rozmiary, a ich obsługa i osiągi są wyjątkowe” – zauważył Toth. Producenci samochodów wymyślają idealne ciśnienie w oponach w zależności od takich czynników, jak na przykład obciążenie, jakie samochód lub ciężarówka wywiera na lewe przednie koło podczas skręcania w prawo z prędkością 60 mph”. Niektóre samochody osobowe i ciężarowe mają różne zalecane poziomy ciśnienia dla przednich i tylnych opon, nawet w pojazdach z napędem na wszystkie koła.

Oto przykład: Na oponach Lexusa LC500, które mamy przed chwilą w biurze C/D (na zdjęciu powyżej), można odczytać maksymalne ciśnienie 51 psi, ale producent zaleca 33 psi (pokazane na naklejce poniżej) dla opon przednich i tylnych. Sarah Robinson, ekspert ds. bezpieczeństwa jazdy w Michelin, powiedziała, że zalecany przez producenta poziom ciśnienia w oponach pochodzi z początku procesu projektowania pojazdu.

Inżynierowie zajmujący się oponami z takich firm jak Michelin będą współpracować z inżynierami producentów samochodów, stosując wytyczne TRA i ETRTO. „Będziesz dostosowywał ciśnienie, aby dopasować je do takiej przestrzeni powietrznej, na jaką pozwalają te opony” – powiedział Robinson. „Tak więc maksymalne ciśnienie jest właśnie takie, ale w jego ramach istnieje idealne ciśnienie, aby zmaksymalizować osiągi pojazdu”.

Poprzez rygorystyczne testy określa się zalecane ciśnienie w oponach pojazdu, uwzględniając przy tym kwestie związane z osiągami, oszczędnością paliwa, bezpieczeństwem i ogólną trwałością.

Ale jak ważny jest ten numer? Czy należy go zmieniać w przypadku niektórych scenariuszy? Dla większości konsumentów, którzy nie jadą na tor wyścigowy lub przestrzegają wytycznych dotyczących ciągnięcia przyczepy, odpowiedź brzmi absolutnie nie. „Nie potrafię wystarczająco podkreślić znaczenia właściwego ciśnienia powietrza w oponach” – powiedział Keith Willcome, kierownik ds. inżynierii sprzedaży w firmie Bridgestone na Amerykę. „Ciśnienie powietrza ma wpływ na każdy aspekt opony, w tym na nośność, kształt styku bieżnika z nawierzchnią – gdy opona dotyka drogi – oraz na jej rozmiar i właściwości jezdne”.

Jeśli opona jest niedopompowana, w jej wnętrzu powstaje więcej ciepła, a to może spowodować uszkodzenia konstrukcyjne, powiedział Willcome. Niedopompowana opona nie jest również w stanie amortyzować wstrząsów, a więc jest bardziej podatna na zagrożenia drogowe, takie jak wyboje.

Co więcej, kontakt opony z podłożem w miejscu styku gumy z nawierzchnią nie będzie miał właściwego kształtu. Powoduje to większe zużycie barków opony, tych zaokrąglonych części opony między ścianą boczną a bieżnikiem. Opona prawdopodobnie będzie miała również mniejszą przyczepność, jeśli będzie niedopompowana, mówi Willcome.

Przepełniona opona może mieć również mniejszą przyczepność. Może mieć również wpływ na prowadzenie, ponieważ przepełniona opona nie pochłania prawidłowo uderzeń, co może wysyłać więcej siły na zawieszenie pojazdu. Przepełnienie powoduje również, że powierzchnia bieżnika opony jest mniejsza, co może zwiększać zużycie środkowej części bieżnika.

https://powlokihydrofobowe.com.pl/wskazowki-i-porady/tcdf/powody-dla-ktorych-cisnienie-opon-jest-tak-wazne.html

Previous Stomatologia estetyczna
Next Najlepsze hulajnogi elektryczne

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Co to jest intercooler?

Intercooler to element pośredni w doprowadzaniu powietrza do cylindrów silnika, przeznaczony tylko do jednej funkcji chłodzenia. Może być obecny zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Głównym zadaniem jest obniżenie

Motoryzacja 0 Comments

Polerowanie lakieru

Polerowanie lakieru samochodów  to zestaw procedur, które przyczyniają się do zachowania głębi kolorów, przywrócenia lakieru i ochrony przed wpływami środowiska. Co daje polerowanie? Jeśli przyjrzysz się dokładnie lakierowi samochodu, zauważysz,

Motoryzacja 0 Comments

Na rynku pojazdów ciężarowych szykuje się rekordowy rok

Od początku roku użytkownicy odebrali 11,5 tys. nowych pojazdów użytkowych o ładowności przekraczającej 3,5 tony. To o 29,7 proc. więcej niż rok wcześniej. W grupie najcięższych ciągników, powyżej 16 ton, dostawy są

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź