Co to jest intercooler?

Co to jest intercooler?

Intercooler to element pośredni w doprowadzaniu powietrza do cylindrów silnika, przeznaczony tylko do jednej funkcji chłodzenia. Może być obecny zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Głównym zadaniem jest obniżenie temperatury napływającego powietrza – poprzez jego zagęszczenie, co ma korzystny wpływ na tworzenie się palnej mieszanki oraz ciśnienie w cylindrach.

Jak to działa?

W prostych słowach możemy powiedzieć, że im zimniejsze powietrze, tym większa jego gęstość, tym bardziej trafia do silnika, co oznacza, że ciśnienie w cylindrach będzie znacznie silniejsze, a mieszanka też będzie bardziej wzbogacona. Zapewne wielu zauważyło, że auto lepiej sprawdza się w nocy – latem, kiedy powietrze jest schłodzone. W silnikach z turbodoładowaniem sprężone powietrze jest podgrzewane do przyzwoitych temperatur, jak twierdzą eksperci, nierzadko do + 150 + 200 stopni Celsjusza. Dzieje się tak z kilku powodów:

Urządzenie

W rzeczywistości jest to bardzo proste urządzenie. Na zewnątrz wygląda jak duży grzejnik z wieloma kanałami, dyszami i płytami – to rodzaj wymiennika ciepła, który musi odprowadzać ciepło. Ważne jest, aby pamiętać, że rury chłodzące powinny być jak najdłuższe (dla lepszego chłodzenia) i proste, w przeciwnym razie zgięcie może prowadzić do spadku ciśnienia.

Układ

Aby uzyskać maksymalny efekt chłodzenia, do tych rur przyspawane są dodatkowe zewnętrzne płyty, aby jeszcze bardziej rozpraszać ciepło. Materiałem jest zwykle miedź lub aluminium, ponieważ mają maksymalny transfer ciepła. Sam intercooler jest zainstalowany między sprężarką turbiny. Zwykle jest ukryty pod zderzakiem samochodu lub obok chłodnicy silnika (ale są też opcje montażu w błotniku samochodu). Jednak nie wszystkie urządzenia są takie same, istnieją zarówno systemy powietrzne, jak i wodne.

Rodzaje intercoolerów

Teraz są tylko dwa rodzaje takich urządzeń.

1) Typ powietrza. Tam, gdzie chłodzenie odbywa się za pomocą napływającego powietrza, gdy samochód jest w ruchu, im szybciej samochód się porusza, tym intensywniejszy jest proces.

2) Chłodzenie wodą. Jak można się domyślić, dzieje się tak dzięki cyrkulacji chłodziwa.

Jeśli porównać te dwa typy, najprostszy jest system powietrzny, ale nie jest on tak wydajny i często bardzo uciążliwy. Dlatego obecnie wielu producentów przechodzi na systemy wodne – są one znacznie bardziej kompaktowe, a woda znacznie efektywniej usuwa nadwyżki temperatury. Jednak takie systemy są bardziej złożone pod względem projektowania, instalacji i późniejszej eksploatacji.

Skuteczność aplikacji

Pozostaje pytanie o jego skuteczność. Jak skuteczne jest to w samochodzie? Przykładowo – chłodzenie powietrza tylko o 10 stopni, daje wzrost osiągów silnika o około 3%. I z reguły nawet intercooler typu „air” chłodzi powietrze o około 50 stopni, czyli 15% mocy. Jednak rekordzistami są systemy wodne, których temperatura może spaść nawet do 70 stopni, czyli – 21% mocy silnika. Jak widać, instalacja tego urządzenia jest bardzo rozsądna. Chciałbym jednak od razu zaznaczyć, że są one montowane tylko na silnikach z turbodoładowaniem, ponieważ zwykłe nie mają takich objętości wtrysku powietrza do cylindrów i nie ma tak mocnego grzania.

Wady intercoolera

Nawet najbardziej idealny system ma wady. Jest to:

1) Spadek ciśnienia. Oczywiste jest, że przepływ przepływający przez wiele rur oddaje część swojej energii, aby je pokonać.

2) Waga. Cokolwiek można powiedzieć, ale to urządzenie nie jest lekkie, istnieją modele, które osiągają nawet 20 kg wagi.

3) Systemy wodne wymagają dodatkowego chłodziwa.

https://wyposaz-warsztat.pl/wiedza-dla-mechanika/quqf/jak-dziala-intercooler-strojenie-101.html

Previous Czym wyróżniają się kosmetyki mineralne?
Next Choroby dziąseł a serce

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Polerowanie lakieru

Polerowanie lakieru samochodów  to zestaw procedur, które przyczyniają się do zachowania głębi kolorów, przywrócenia lakieru i ochrony przed wpływami środowiska. Co daje polerowanie? Jeśli przyjrzysz się dokładnie lakierowi samochodu, zauważysz,

Motoryzacja 0 Comments

Na rynku pojazdów ciężarowych szykuje się rekordowy rok

Od początku roku użytkownicy odebrali 11,5 tys. nowych pojazdów użytkowych o ładowności przekraczającej 3,5 tony. To o 29,7 proc. więcej niż rok wcześniej. W grupie najcięższych ciągników, powyżej 16 ton, dostawy są

Motoryzacja 0 Comments

OC w mniejszych miastach mogą być nawet o 40 proc. tańsze niż w dużych

Miejsce zamieszkanie może mieć znaczący wpływ na cenę polisy OC. Dla przykładu w Siedlcach obowiązkowe ubezpieczenie może być nawet o 40 proc. tańsze niż w Warszawie. Dlatego niektórzy klienci podają nieprawdziwe dane o swoim

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź