Co to jest intercooler?

Co to jest intercooler?

Intercooler to element pośredni w doprowadzaniu powietrza do cylindrów silnika, przeznaczony tylko do jednej funkcji chłodzenia. Może być obecny zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Głównym zadaniem jest obniżenie temperatury napływającego powietrza – poprzez jego zagęszczenie, co ma korzystny wpływ na tworzenie się palnej mieszanki oraz ciśnienie w cylindrach.

Jak to działa?

W prostych słowach możemy powiedzieć, że im zimniejsze powietrze, tym większa jego gęstość, tym bardziej trafia do silnika, co oznacza, że ciśnienie w cylindrach będzie znacznie silniejsze, a mieszanka też będzie bardziej wzbogacona. Zapewne wielu zauważyło, że auto lepiej sprawdza się w nocy – latem, kiedy powietrze jest schłodzone. W silnikach z turbodoładowaniem sprężone powietrze jest podgrzewane do przyzwoitych temperatur, jak twierdzą eksperci, nierzadko do + 150 + 200 stopni Celsjusza. Dzieje się tak z kilku powodów:

Urządzenie

W rzeczywistości jest to bardzo proste urządzenie. Na zewnątrz wygląda jak duży grzejnik z wieloma kanałami, dyszami i płytami – to rodzaj wymiennika ciepła, który musi odprowadzać ciepło. Ważne jest, aby pamiętać, że rury chłodzące powinny być jak najdłuższe (dla lepszego chłodzenia) i proste, w przeciwnym razie zgięcie może prowadzić do spadku ciśnienia.

Układ

Aby uzyskać maksymalny efekt chłodzenia, do tych rur przyspawane są dodatkowe zewnętrzne płyty, aby jeszcze bardziej rozpraszać ciepło. Materiałem jest zwykle miedź lub aluminium, ponieważ mają maksymalny transfer ciepła. Sam intercooler jest zainstalowany między sprężarką turbiny. Zwykle jest ukryty pod zderzakiem samochodu lub obok chłodnicy silnika (ale są też opcje montażu w błotniku samochodu). Jednak nie wszystkie urządzenia są takie same, istnieją zarówno systemy powietrzne, jak i wodne.

Rodzaje intercoolerów

Teraz są tylko dwa rodzaje takich urządzeń.

1) Typ powietrza. Tam, gdzie chłodzenie odbywa się za pomocą napływającego powietrza, gdy samochód jest w ruchu, im szybciej samochód się porusza, tym intensywniejszy jest proces.

2) Chłodzenie wodą. Jak można się domyślić, dzieje się tak dzięki cyrkulacji chłodziwa.

Jeśli porównać te dwa typy, najprostszy jest system powietrzny, ale nie jest on tak wydajny i często bardzo uciążliwy. Dlatego obecnie wielu producentów przechodzi na systemy wodne – są one znacznie bardziej kompaktowe, a woda znacznie efektywniej usuwa nadwyżki temperatury. Jednak takie systemy są bardziej złożone pod względem projektowania, instalacji i późniejszej eksploatacji.

Skuteczność aplikacji

Pozostaje pytanie o jego skuteczność. Jak skuteczne jest to w samochodzie? Przykładowo – chłodzenie powietrza tylko o 10 stopni, daje wzrost osiągów silnika o około 3%. I z reguły nawet intercooler typu „air” chłodzi powietrze o około 50 stopni, czyli 15% mocy. Jednak rekordzistami są systemy wodne, których temperatura może spaść nawet do 70 stopni, czyli – 21% mocy silnika. Jak widać, instalacja tego urządzenia jest bardzo rozsądna. Chciałbym jednak od razu zaznaczyć, że są one montowane tylko na silnikach z turbodoładowaniem, ponieważ zwykłe nie mają takich objętości wtrysku powietrza do cylindrów i nie ma tak mocnego grzania.

Wady intercoolera

Nawet najbardziej idealny system ma wady. Jest to:

1) Spadek ciśnienia. Oczywiste jest, że przepływ przepływający przez wiele rur oddaje część swojej energii, aby je pokonać.

2) Waga. Cokolwiek można powiedzieć, ale to urządzenie nie jest lekkie, istnieją modele, które osiągają nawet 20 kg wagi.

3) Systemy wodne wymagają dodatkowego chłodziwa.

https://wyposaz-warsztat.pl/wiedza-dla-mechanika/quqf/jak-dziala-intercooler-strojenie-101.html

Previous Indywidualne zaproszenia świąteczne. Wydrukuj je razem z Lobos.promo!
Next Choroby dziąseł a serce

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Wosk samochodowy

Możesz myć samochód regularnie, ale czy też go woskujesz? Jeśli nie, to prawdopodobnie dlatego, że nie jesteś przekonany, że twój samochód może naprawdę skorzystać z woskowania. Tymczasem wosk samochodowy nie

Motoryzacja 0 Comments

Korki w miastach kosztują każdego kierowcę średnio 3,3 tys. zł rocznie

Kierowcy i gospodarka tracą miliardy złotych przez korki w polskich miastach. Tylko w Warszawie średni koszt na jednego kierowcę to blisko 4 tys. zł – wynika z badania Deloitte i Targeo.pl. W rozładowaniu zatorów pomóc mogą

Motoryzacja 0 Comments

Dlaczego ciśnienie w oponach jest istotne

Stare powiedzenie „gdzie guma spotyka się z drogą” zazwyczaj oznacza, że coś osiągnie punkt krytyczny. Oczywiście wyrażenie to odnosi się do opon samochodowych, ponieważ te kluczowe kawałki gumy są jedynymi

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź